
- Dette arrangement har allerede funnet sted.
Forskningskafe: Relasjonskompetanse og kunsten å bygge et godt læringsmiljø
19. september 2019 @ 18:00 - 21:00

Arrangøren skriver:
«Relasjonskompetanse er en grunnleggende almenmenneskelig kompetanse som handler om å kunne inngå i positive og støttende interaksjoner/samhandlinger med andre mennesker. Som lærer skal du handle relasjonskompetent i en profesjonell sammenheng preget av læring, utvikling og danning der barns og unges utvikling er i fokus.
Spørsmålet blir, hva innebærer dette i lærerens daglige arbeid?
Innledning ved Louise Klinge, dansk forsker og kommentarer ved Jørgen Moltubak og Trond Herbert Johansen.
PROGRAM:
18.00
Kunsten å bygge et godt læringsmiljø
Louise Klinge, dansk forsker på læringsmiljø
18.30
Kommentarer
Jørgen Moltubak og Trond Herbert Johansen
19.30
Kafesamtale
Samtale med innlederne med utgangspunkt i innledningene.
20.30
Oppsummeringsrunde med refleksjoner fra salen og eventuelle spørsmål.
Om innlederne:
Louise Klinge har gjennom praksisnær forskning i den danske grunnskolen undersøkt lærer-elev-relasjoner og lærerens profesjonelle relasjonskompetanse. Hun har beskrevet spesifikke kjennetegn ved relasjonskompetansen og strukturelle samt individuelle betingelser for at lærere opptrer relasjonskompetent – og dermed inngår i relasjoner med barn og unge som fremmer deres trivsel og utvikling. Klinge har arbeidet som lærer for alle klassetrinn i grunnskolen. I 2017 vant hun en pris for formidlingen av sin avhandling Lærerens relationskompetence: En empirisk undersøgelse af, hvordan lærerens relationskompetence viser sig i interaktioner med elever og klasser i almenundervisningen i folkeskolen. Klinge gitt ut boken Lærerens relationskompetence Kendtegn, betingelser og perspektiver.
Jørgen Moltubak er utdannet litteraturviter og lektor fra Universitetet i Oslo. Han har jobbet som lærer og avdelingsleder på ungdomstrinn og i videregående skole i en årrekke, og er gjesteforeleser i klasseledelse på lærerutdanningen ved flere Høgskoler. Han holder en rekke kurs og foredrag om klasseledelse og skoleutvikling. Han har bl.a. skrevet bøkene, Gnistrende undervisning – håndbok i klasseledelse og undervisningsdesign, Gnistrende samarbeid – håndbok i skoleutvikling for lærere og Fortellemagi – kunsten å bruke fortellinger i formidling,
Trond Herbert Johansen er rektor ved Mortensrud skole. Tidligere jobbet han som rektor ved Hauketo skole. Johansen er utdannet lærer og har en master i skoleledelse. Han har lang arbeidserfaring fra skoleverket hvor han i tillegg til rektorstillingene har jobbet som lærer, inspektør og assisterende rektor.»
Se facebook og https://www.utdanningsforbundet.no/kurs-og-kompetanse/kurskalender/sem-2019/relasjonskompetanse-og-kunsten-a-bygge-et-godt-laringsmiljo/?fbclid=IwAR25aGxfcLugUityphc-8WHdURpRqyG4F1aWUtd_CTLFJ-wXtxq1-A8Fuw0″ rel=»noopener» target=»_blank»>hjemmesiden!