Bjørn Hauger har vært en pådriver for å ta i bruk styrkebaserte tilnærmingsmåter i arbeid med organisasjonsutvikling, sosialt arbeid og i arbeid med barn og unge. Han har vært sentral i arbeidet med å bruke aksjonsforskningstradisjonen Appreciative Inquiry (AI) i en norsk kontekst, og i arbeidet med å bygge opp et fagmiljø for AI i Norge. Hauger er offentlig PhD stipendiat og forskningsmedarbeider ved SMART senter for sosial innovasjon. Han er utdannet lærer og sosiolog. Han har bakgrunn fra Høgskolen i Sørøst-Norge og som partner i konsultentselskapene Sareptas og LENT. Han har skrevet en rekke artikler, fagbøker og rapporter om norsk erfaringer med bruk av AI og styrkebaserte tilnærmingsmåter i norske kommuner, skoler og barnehager.
Gjennom sitt doktorgradsarbeid er Hauger knyttet til Vrije University (Belgia), Høgskolen i Sørøst-Norge og The Taos Insititute (USA).
Noen smakebiter fra Bjørn Hauger sitt arbeid: Det gode elevmøtet! Skolen som arena for tidlig intervensjon og positivt forebyggende arbeid: Teori, praktiske eksempler og metoder. Bjørn Hauger holder blant annet kurset: Den gode elevsamtalen! i samarbeid med Organisasjonen Voksne for barn.
Helsedirektoratet har bedt Bjørn Hauger skrive rapporten: Styrkebasert tilnærming i lokalt folkehelsearbeid i sin rapportserie om psykisk helse i folkehelsearbeidet utgitt 4.2018. Artikkel skrevet i Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid i forbindelse med lanseringen.
Legg inn en kommentar