I denne filmen hevdes det at fremtidens ferdigheter er de kvalitetene som maskiner ikke har – som:
- Nysgjerring
- Kreativ
- Evnen til å ta initiativ
- Evnen til å tenke tverr-faglig
- Empati
Hva mener du?
28.01.2018 skriver Dagens Næringsliv «ManpowerGroup spurte 20.000 arbeidsgivere i 42 land, deriblant Norge, om hvordan digitalisering vil påvirke deres hverdag de neste to årene. Blant annet svarer de på hvilke egenskaper som er viktigst i det digitale arbeidslivet. Konklusjonen er tydelig: De tre viktigste egenskapene arbeidsgivere ser etter er kommunikasjon, samarbeidsevner og problemløsning»
26.01.2018: Hva sier de om utdanning? på World Economic Forum
Podcast fra 26.01.2018: Utdanning for den fjerde industrielle revolusjonen.
Jack Ma er grunnlegger og styreformann i det kinesiske IT-konglomeratet Alibaba Group Holding Limited. Det amerikanske økonomiskriftet Forbes rangerer ham som Kinas rikeste og verdens 26. rikeste, med en formue på $23,7 milliarder. Under World Economic Forum 2018 uttrykte Jack Ma at hvis vi ikke forandrer måten vi underviser på, kommer vi til å være i trøbbel 30 år fra nå. Alt vi lærer bør være ulikt det maskiner gjør. «Myke ferdigheter» som bl.a. verdier, selvstendig tenkning, samarbeid og omtanke blir og er viktig. Se film fra World Economic Forum 2018
20.12.2017 publiserte Washingtonpost.com en artikkel som oversatt lyder: «Den overraskende tingen Google lærte om sine ansatte – og hva det betyr for dagens studenter» Det viste seg nemlig at «toppkarakteristikkene» for suksess hos Google er alle «myke» ferdigheter:
å være en god veileder/coach
å være dyktig til å lytte og kommunisere
evne til innsikt i andre sine perspektiver (inkludert andre verdier og synspunkter)
å ha empati med og være støttende til kollegaer
å være god i kritisk tenkning og problemløsning
å være i stand til å se sammenhenger på tvers av komplekse ideer
Alle punktene på listen over er ferdigheter som det er mulig å utvikle.
9 juni 2017 Stadig å forbedre sine ferdigheter og ta på seg alle slags roller, «hybrid talenter» er de nye stjernene på arbeidsplassen.
Januar 2017 – raport fra World Economic Forum om å realisere menneskelig potensial i den fjerde industrielle revolusjonen Whitepaper.pdf Konklusjon: Nåværende utdanningssystemer forbreder ikke barn og unge på fremtidens arbeidsmarked. Utdrag skrevet i november 2017
Legg inn en kommentar