Er det på tide med et paradimeskifte i hva og hvorfor vi utdanner barn og unge? Det synes de som står bak International Positive Education Network (IPEN). De ønsker å skape samfunn som blomster og hvor alle gis mulighet til å utvikle sitt potensial optimalt, samtidig som de har det bra. For å bidra til dette har de tilgjengliggjort ressurser for å hjelpe deg å lære, vokse og blomstre. De mener at hver institusjon i samfunnet har en moralsk forpliktelse til å promotere menneskelig blomstring. Dette gjelder spesielt de som er ansvarlige for å utdanne unge mennesker – familier, skoler og universiteter. Slik de ser det, blomster mennesker når de opplever en balanse av positive følelser, engasjement, gode relasjoner med andre, mening og mestring. Målet med «positiv undervisning» eller positiv psykologi i skolen er å gi unge mennesker kunnskap og verktøy for å blomstre selv, samtidig som de bidrar til at andre rundt dem blomstrer. Stadig mer forskning viser at vi ved å ha fokus på hele barnet også øker den akademiske kompetansen.
«The state of positive education 2017»
Sjekk the International Positive Psychology Association (IPPA)
5. mai 2017 arrangerte IPEN «The Ultimate Wellbeing & Mental Health in Education Conference». Sjekk podcast fra noen av foredragene.
Legg inn en kommentar